Citeşte şi: Piramida lui Maslow şi motivarea - Şefii trebuie să ţină seama de cea mai importantă nevoie a angajaţilor
Mai mult, cel ce conduce o organizaţie trebuie să încurajeze curiozitatea şi să susţină ideile angajaţilor. În acest fel, oamenii se implică mai multe la job, generează idei valoroase şi împărtăşesc impresii şi cunoştinţe cu colegii lor, făcându-i şi pe ceilalţi să intre în această horă, mai arată concluziile studiului.
SFATUL SPECIALISTULUI
Am invitat-o pe Ana Nicoleta Zafiu (foto), consilier în carieră, psiholog organizaţional, CareerInvest, să aprofundăm puţin importanţa încurajării curiozităţii la locul de muncă. Cât de important este acest aspect? Încurajarea curiozității angajaților este o modalitate prin care sunt ajutați să-și îmbogățească bagajul de informații și să evolueze. Având în vedere faptul că evoluția unei organizații este dependentă de cât de bine pregătiți sunt membri ei, cu siguranță este mai mult decât important să le fie încurajată curiozitatea.
Cum pot fi încurajați angajații să fie curioși și cum poate fi folosită curiozitatea lor pentru dezvoltarea businessului, dar și pentru dezvoltarea lor personală?
Curiozitatea este o trăsătură a personalității pe care cu toții o avem încă din copilărie. Din păcate, ea este de multe ori blocată din cauza interacțiunii cu adulții. De câte ori nu se întâmplă, ca atunci când copiii adresează întrebări să fie apostrofați de către cei din jur? Astfel, dacă avem de-a face cu un angajat care nu și-a cultivat capacitatea de a-și pune întrebări, va fi dificil pentru un manager să schimbe acest lucru, dar nu imposibil. Din perspectiva mea, o abordare eficientă este necesar să fie centrată pe a comunica beneficiile acumulării de noi informații. De asemenea, este important ca atunci când angajații își manifestă curiozitatea să le fie validată aceasta inițiativă. În dezvoltarea business-ului, dorința de a afla lucruri noi poate fi folosită prin faptul că învățând constant, angajații evoluează și devin mai creativi în abordarea sarcinilor, astfel fiind îmbunătățită calitatea muncii lor. Din perspectiva angajaților, devenind din ce în ce mai competenți în domeniul în care profesează, își vor dezvolta o imagine de sine pozitivă și vor fi mai încrezători în propriile resurse.
Curiozitatea, care denotă implicare și dorința de a face mai bine treaba, ar trebui răsplătită? Cum?
Curiozitatea este un concept care nu este măsurabil. Însă cu siguranța acei angajați care sunt implicați și își îmbunătățesc constant rezultatele, ajung să îşi atingă obiectivele. Răsplata se poate concretiza în multe moduri, însă pentru a fi cu adevărat valorizată de angajat este necesar să corespundă tipului său de motivație din acel moment. Astfel, un angajat se poate simți validat pentru că a primit o mărire de salariu, iar un altul pentru că a fost promovat.
În orice direcție se poate merge prea departe. Cum ne putem implica fără să ne băgăm nasul unde nu ne fierbe oala? Și, totodată, cum pot liderii să creeze o cultură de încurajare a curiozității fără ca angajații să devină intruzivi?
Aceste aspecte pot fi rezolvate prin setarea unor obiective profesionale clare și prin stabilirea unor limite ale poziției fiecăruia în cadrul organizației. Ceea ce angajații învață este necesar să fie util în evoluția lor profesională. De obicei, angajații aflați la începutul traseului lor profesional au tendința de a acumula necritic informații, fără a avea claritate cu privire la utilitatea lor. În aceste situații este important să li se valideze comportamentul, direcționându-l însă către scopuri clare, utile atât angajatului, cât și companiei.