Cu toate acestea, nu este greu ca să-ți „instruești” clienții să-ți ofere un feedback mai constructiv, care să te ajute, nu să-ți facă și mai mult haos în organizarea proiectelor. Cu câteva reguli de bază, clientul poate deveni dintr-un personaj agasant, un partener veritabil în terminarea la timp a proiectelor.
Regula 1: intră în mintea clienților
Una dintre cele mai mari provocări pentru cei care nu lucrează în marketing sau comunicare este că nu au fost antrenați să-și adapteze stilul în funcție de audiența pe care o au. De aceea, mulți clienți vor oferi feedback-ul în funcție de preferințele personale și de gusturile proprii nu de obiectivele sau de preferințele target-ului avut în vedere pentru produsul la care lucrezi. Poți să corectezi această tendință, spunându-le din timp că principala preocupare este deservirea intereselor publicului, nu pe ale lor personale. Jobul clienților atunci când oferă un feedback este să se gândească la audiența și publicul lor. Asta, evident, înseamnă și stabilirea clară a profilului consumatorului pe care îl au.
Regula 2: folosește cu încredere ”De ce-ul”?
Pentru orice mică modificare pe care ți-o cer clienții, învață-te să-i întrebi și motivul pentru care vor asta, sacrul și eternul ”De ce?”. Nu trebuie s-o faci la modul beligerant, arogant, ci doar să treci dincolo de aparențe și să înțelegi motivele pentru care îți cer modificările respective. E o tehnică simplă, dar eficientă de formare a clienților în a-ți oferi un mai bun feedback. O întâlnire tete a tete cu respectivul client se poate dovedi o investiție valorasă în reglementarea parteneriatului pe viitor. Spune-i să-ți ofere mai multe detalii atunci când ai nevoie sau întreabă de ce este important un lucru și nu altul.
Regula 3: lasă soluțiile, indentifică problemele
Este destul de comun pentru clienți să creadă că sunt de ajutor atunci când oferă soluții la probleme care se ivesc pe parcursul unui proiect. De fapt, rezultatul este invers. De aceea, atunci când un client îți servește soluțiile pe care el le vede câștigătoare, întreabă-l mai bine care sunt problemele pe care el crede că le rezolvă oferindu-ți soluțiile sale. Clientul trebuie să înțeleagă că treaba lui este să-ți dea informațiile necesare, iar a ta este să rezolvi problemele. Nu invers.
Regula 4: oferă feedback la timpul oportun
De fiecare dacă când începi un nou proiect, nu uita să ai o discuție serioasă despre ce modificări poți face ușor, și ce modificări necesită resurse mai mari de timp, energie șamd. Aceste detalii se pot dovedi cruciale pe tot parcursul desfășurării proiectului. În funcție de prioritățile și cerințele clientului, te poți organiza mai eficient, ca la sfârșit toată lumea să fie fericită.
Dincolo de clișeul hărniciei, există un motor mult mai puternic care definește angajatul român: ambiția de a nu sta pe loc. Aceasta este concluzia lui Cristian Gulicska, director operațional la Autoliv România.
Cum convingi un nativ digital să îmbrățișeze o carieră în industrie? Răspunsul Schaeffler România este să le schimbi complet percepția asupra a ceea ce înseamnă o fabrică modernă.
Cât „valoreazǎ” un angajat pe piața muncii? Care sunt criteriile dupǎ care se stabilesc salariile şi beneficiile într-o companie? Cum se poate asigura un lider din departamentul de resurse umane cǎ existǎ echitate în salarizarea angajaților din companie.
Pe 12 noiembrie 2025, la București, revista Cariere organizează BEST EMPLOYER FEST – Noi tendințe în companii, noi obiceiuri ale angajaților, un eveniment dedicat împărtășirii celor mai bune practici în îmbunătățirea experienței angajaților.
Compania specializată în soluții de automatizare pentru locuințe și clădiri Somfy anunță numirea Małgorzatei Jasińska în funcția de Managing Director pentru Europa de Est.
În 2015, Ștefan Dascălu a absolvit liceul și a plecat spre unul dintre cele mai prestigioase locuri de pe harta lumii academice: Universitatea Oxford. Acolo avea să devină cercetător în imunologie și, ani mai târziu, o voce puternică în lupta cu un alt tip de virus: dezinformarea.
În spatele fiecărui brand puternic există, de regulă, o poveste care transcende cifrele și bilanțurile. În cazul Cris-Tim, acea poveste începe cu două nume: Cristina și Radu Timiș.