Toti acesti factori interni, unii interdependenti, altii datorati subdezvoltarii Romaniei, au fost alimentati de o piata financiara externa extrem de dinamica, de un cost redus al finantarilor si de o euforie a fuziunilor si achizitiilor peste tot in lume.
Anul 2010 si anii care vor urma vor aduce reguli mai restrictive pentru pietele financiare, o mai mare atentie pentru reformarea asistentei sociale - greu incercata de somaj, pensii si cheltuieli imense pentru sanatate - si o piata a muncii cu criterii mult mai dure de performanta. La toate acestea, se adauga niste consumatori mult mai atenti la propriul buget si mult mai chibzuiti, cu obiceiuri de consum slefuite de perioada de criza.
Ce legatura au toate acestea cu comunicarea, responsabilitatea si transparenta? Pentru Romania, ultimii ani au insemnat politici publice iresponsabile care au scapat atentiei publice datorita cresterii economice. Au insemnat abuzuri ale institutiilor asupra companiilor, trecute cu vederea si rezolvate "amiabil" datorita vitezei investitiilor, ratelor mari de profit si cresterilor cu doua cifre. Consumatorul a devenit supusul bancilor, datorita cererii imense de creditare, la fel cum angajatorul a devenit prizonierul angajatului, datorita dezvoltarii afacerilor.
De acum incolo, este posibil ca singura cale de crestere durabila sa se bazeze pe responsabilitate fata de toti cei implicati intr-un anumit proces si fata de acele entitati denumite de manualele de management "stakeholders". Cu resurse mult mai putine si mai scumpe, statul va avea nevoie de tot sprijinul sectorului privat pentru a se reforma, ceea ce presupune crearea unor instrumente de dialog si transparenta. In acelasi mod, nevoia bancilor de a-si ajuta clientii si de a-si pastra volumul afacerilor va presupune o atentie mult mai mare catre problemele firmelor si, de asemenea, responsabilitatea pentru gasirea de solutii la problemele sau nevoile oamenilor. Astfel de exemple pot fi regasite in orice industrie sau domeniu, de la criza invatamantului - care pleaca de la lipsa unui dialog eficient despre scoala romaneasca - pana la insasi industria de comunicare.
Minunata lume noua inseamna ca succesul, ratele de crestere si victoria in alegeri vor depinde din ce in ce mai mult de cunoasterea si respectarea intereselor celor direct sau indirect afectati. Pentru ca aceasta criza ne-a transformat pe toti in fiinte mult mai responsabile si mai concentrate catre rezultat. Iar comunicarea va avea puterea de a crea rezultate durabile, de a diferentia intre castigatori si cei care pierd si de a asigura succesul politicilor dure care vor veni.
Recomandările editorilor
-
Cristian Gulicska, Autoliv: Românii sunt dispuși să facă un pas lateral sau chiar înapoi pentru a urca în carieră
Dincolo de clișeul hărniciei, există un motor mult mai puternic care definește angajatul român: ambiția de a nu sta pe loc. Aceasta este concluzia lui Cristian Gulicska, director operațional la Autoliv România. -
Ramona Porca, Schaeffler România: Generația Z nu mai separă tehnologia de viața de zi cu zi
Cum convingi un nativ digital să îmbrățișeze o carieră în industrie? Răspunsul Schaeffler România este să le schimbi complet percepția asupra a ceea ce înseamnă o fabrică modernă. -
Testul de foc al HR-ilor: evaluarea posturilor | ANALIZĂ
Cât „valoreazǎ” un angajat pe piața muncii? Care sunt criteriile dupǎ care se stabilesc salariile şi beneficiile într-o companie? Cum se poate asigura un lider din departamentul de resurse umane cǎ existǎ echitate în salarizarea angajaților din companie. -
BEST EMPLOYER FEST 2025. Bianca Chera: Ne așteptăm la o evoluție legislativă în zona prevenirii sindromului de burnout
Pe 12 noiembrie 2025, la București, revista Cariere organizează BEST EMPLOYER FEST – Noi tendințe în companii, noi obiceiuri ale angajaților, un eveniment dedicat împărtășirii celor mai bune practici în îmbunătățirea experienței angajaților.
Leadership
-
Somfy anunță numirea unui nou Managing Director pentru Europa de Est
Compania specializată în soluții de automatizare pentru locuințe și clădiri Somfy anunță numirea Małgorzatei Jasińska în funcția de Managing Director pentru Europa de Est. -
Cum conduci un ONG când pornești de la zero și ajungi să sprijini anual peste 1.300 de copii
Leadership în doi, pandemie, apoi un switch de roluri. Cătălina Rață povestește cum a preluat frâiele UiPath Foundation în plin proces de creștere. -
Articol susținut de ASCENDISDin Oxford, pentru România. Ștefan Dascălu, cercetătorul care înfruntă virusurile, impostura și dezinformarea
În 2015, Ștefan Dascălu a absolvit liceul și a plecat spre unul dintre cele mai prestigioase locuri de pe harta lumii academice: Universitatea Oxford. Acolo avea să devină cercetător în imunologie și, ani mai târziu, o voce puternică în lupta cu un alt tip de virus: dezinformarea. -
Poveste de brand: De la ce vine numele Cris-Tim
În spatele fiecărui brand puternic există, de regulă, o poveste care transcende cifrele și bilanțurile. În cazul Cris-Tim, acea poveste începe cu două nume: Cristina și Radu Timiș.