Un război este în plină desfășurare la granițele României.
Din nefericire, vorbim despre un război clasic, cu arme, bombe, răniți și, din păcate, morți.
Dar, pe lângă războiul tradițional, am avut parte și de un război al strategiilor de PR, fiecare parte încercând să inducă o percepție negativă despre adversarul său.
Ca o scurtă paranteză, citeam pe Facebook idei precum ”De ce s-a strâns întreaga planetă pentru a susține Ucraina și împotriva Rusiei?”.
Acesta este unul dintre motive: pentru a crea o percepție de unitate în rândul țărilor occidentale, libere, împotriva comuniștilor, dictatorilor etc.
Acum să ne uităm puțin la imaginea Rusiei. Este ceva din situația de PR a Rusiei din care putem învăța? Răspunsul este simplu, DA. Mai multe aspecte chiar.
Video podcast
Puterea contextului
Contextul reprezintă, probabil, cel mai important aspect în PR. Practic, un eveniment serios, o criză de PR (situație în care se află acum Rusia) va fi amplificată de contextul deja existent.
Uitându-ne puțin la vecinii noștri, imaginea lor era oricum slăbuță și înainte. Dictatură, oligarhie, sărăcie sunt doar câteva dintre atributele de bază ale imaginii Rusiei.
Este lesne de înțeles că invadarea Ucrainei nu a ajutat. Din contră. A amplificat o imagine proastă, deja existentă.
Astfel, dacă imaginea noastră este:
mai puțin favorabilă
inexistentă
neutră
… o criză de imagine ne va afecta activitatea într-un mod greu de înțeles acum.
Dar de ce ar apărea o criză de imagine? Pentru că întotdeauna apar. Nu este ceva ce putem controla sau evita complet. Nepregătirea pentru crizele de imagine înseamnă, de fapt, un context nefavorabil nouă.
Imaginea liderului
Foarte pe scurt, imaginea liderului va influența percepția despre întreaga organizație sau țară.
De exemplu, Vladimir Putin este considerat cumva un dictator și, pe cale de consecință, poporul rus are o problemă de imagine. Sigur, dacă ne uităm din nou la context, acesta chiar nu ajută: Rusia nu este la primul dictator.
În zona comercială, imaginea antreprenorului, CEO-ului sau directorului general poate influența decisiv compania pe care o conduce. O imagine bună va susține toate eforturile de marketing și vânzări, va crea o atmosferă plăcută intern și va contribui la dezvoltarea organizației.
În același timp, o imagine proastă va conduce la probleme reale în companie, o atmosferă internă catastrofală și probleme în zonele de marketing sau vânzări.
La fel e și când vorbim despre o țară. Astăzi, imaginea Rusiei este categoric influențată de imaginea liderului ei.
Puterea online-ului
Din punctul meu de vedere, internetul reprezintă o mare problemă pentru reputație!
De ce? Deoarece a oferit oamenilor platforma ideală de a se manifesta, de a-și scoate în evidență frustrările și nemulțumirile vieții. Când vor găsi oportunitatea, oamenii nu vor rata șansa de a distruge imagini sau de a contribui la manifestări, proteste etc.
Online-ul le oferă această perspectivă, Acum, împotriva Rusiei, s-au ”strâns” oameni din toate colțurile lumii. Nu mai este nevoie de întâlniri fizice. Astăzi, poți distruge o imagine doar intrând pe Facebook. Fascinant!
Liderii de companii trebuie să înțeleagă acest aspect, și anume că în mediul online imaginea lor sau a companiei pe care o conduc poate fi distrusă într-o clipă.
În concluzie
Lumea s-a schimbat. Atenția oamenilor pentru percepție este mult mai mare. Aspectele negative sunt mult încurajate, iar distribuția lor se întâmplă într-o clipă.
Rolul imaginii liderului joacă un rol esențial, mult mai important decât în urmă cu 10-20 de ani.
Dincolo de clișeul hărniciei, există un motor mult mai puternic care definește angajatul român: ambiția de a nu sta pe loc. Aceasta este concluzia lui Cristian Gulicska, director operațional la Autoliv România.
Cum convingi un nativ digital să îmbrățișeze o carieră în industrie? Răspunsul Schaeffler România este să le schimbi complet percepția asupra a ceea ce înseamnă o fabrică modernă.
Cât „valoreazǎ” un angajat pe piața muncii? Care sunt criteriile dupǎ care se stabilesc salariile şi beneficiile într-o companie? Cum se poate asigura un lider din departamentul de resurse umane cǎ existǎ echitate în salarizarea angajaților din companie.
Pe 12 noiembrie 2025, la București, revista Cariere organizează BEST EMPLOYER FEST – Noi tendințe în companii, noi obiceiuri ale angajaților, un eveniment dedicat împărtășirii celor mai bune practici în îmbunătățirea experienței angajaților.
Compania specializată în soluții de automatizare pentru locuințe și clădiri Somfy anunță numirea Małgorzatei Jasińska în funcția de Managing Director pentru Europa de Est.
În 2015, Ștefan Dascălu a absolvit liceul și a plecat spre unul dintre cele mai prestigioase locuri de pe harta lumii academice: Universitatea Oxford. Acolo avea să devină cercetător în imunologie și, ani mai târziu, o voce puternică în lupta cu un alt tip de virus: dezinformarea.
În spatele fiecărui brand puternic există, de regulă, o poveste care transcende cifrele și bilanțurile. În cazul Cris-Tim, acea poveste începe cu două nume: Cristina și Radu Timiș.